Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

SkoleIntra gjorde en afgørende forskel

Sidste år skrev vi her på hjemmesiden et tip om, hvordan organisationer kan henvende sig til skoler for at få skolerne til at dele deres budskab. Som eksempel brugte vi ’Gratis Børnebøger’, som arbejder for at styrke børns læselyst. Det kunne de tydeligt mærke på deres besøgstal.

"Vores foreløbige konklusion er, at SkoleIntra spiller en afgørende rolle i forhold til børns læsning sammen med lærere, bibliotekarer, de pædagogiske centre og skolernes læsepolitik generelt," fortæller Ellen Holmboe fra Gratis Børnebøger.

Sammen med seks andre børnebogsforfattere startede hun projektet Gratis Børnebøger i 2014. "Lad os se, hvor meget man kan få touchscreengenerationen til at læse, hvis bøgerne kun er et klik væk. Så enkelt kan filosofien bag læsekampagnen Gratisbørnebøger.dk beskrives," fortæller Ellen Holmboe.

Børn vil gerne læse online 

I lyntempo etablerede de en blog, hvor man kunne læse 20 udvalgte bøger ved blot at klikke på dem: gratis, online, uden login, uden begrænsninger. Det første år lød besøgsstatistikken på 35.000 besøg, men med en målrettet indsats og samarbejde med en række andre aktører steg besøgtallet i 2015 betragteligt til ca. 170.000 besøg.

"Konklusionen var, at ja, man kan godt få børn til at læse online. Den store udfordring er at udbrede kendskabet, til at det kan lade sig gøre," siger Ellen Holmboe.

SkoleIntra når hver måned ud til over 1 mio forældre og lærere via beskeder og opslag på Personale- og ForældreIntra. Det er derfor et meget stærkt medie at dele sine budskaber på, men itslearning har som leverandører af SkoleIntra ikke indflydelse på, hvad brugerne lægger på deres intranet.

Formidling via SkoleIntra

Da itslearning jævnligt får henvendelser om formidlingsmuligheden, blev der lavet et tip om, hvordan man kan henvende sig til skolerne, hvor Gratis Børnebøger blev brugt som eksempel.

"Besøgsstatistikken fra en typisk dag i juni taler sit eget tydelige sprog: Børnelæserne finder os via skolerne!" fortæller Ellen Holmboe, og fortsætter:

"Det er tankevækkende, at vores læseeksperiment peger i en anden retning, end vi troede. Vi forestillede os, lidt naivt, at hvis der bare var masser af sjove, spændende, alvorlige bøger til rådighed, ville børn og forældre finde dem selv. Det ser ikke ud til at være tilfældet. Skolerne løfter fortsat en stor opgave i forhold til at få børn fra alle socialklasser til at læse – og blive ved med at læse – også i ferierne."

Husk markedsføringsloven

Gratis Børnebøger blev hjulpet på vej af formidlingen hos de forskellige aktører og kontaktede ikke selv skolerne direkte. Vi har i tippet her beskrevet, hvordan man kan gøre, hvis man har et budskab, der skal deles. Denne mulighed er naturligvis kun beregnet for interesseorganisationer uden kommercielle interesser. Enhver henvendelse til skolerne via emails trukket fra fx Institutionsregistret skal overholde markedsføringsloven.


Gratis Børnebøger har igen tilbud om gratis læsning for børn i vinterferien - udvidet til hele februar. Se deres forslag til opslag på Forældre- Elev- og PersonaleIntra her.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os