Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

Sådan motiverer du eleverne til at tage ansvar for deres egen læring

 

En læringsplatform er et stærkt teknologisk værktøj, som kan hjælpe med at involvere og engagere eleverne mere aktivt i deres egen læring, fortæller Juliet O’Callaghan fra Wootton Upper School i England. Se hende forklare hvorfor og hvordan.

Juliet O’Callaghans interesse for pædagogik og for, hvordan man motiverer eleverne, har altid været drivkraften i hendes undervisning. For fire år siden opdagede hun, at hendes elever manglede selvstændige studiefærdigheder. De opnåede ikke de forventede resultater.

"Vi har en generation af elever, som er vant til at hente deres informationer online – ikke på biblioteket. Derfor var jeg meget opmærksom på, at vi skulle finde en onlinebaseret måde for dem at søge informationer på. Jeg mener, at svaret skal findes i virtuelle læringsmiljøer,” forklarer Juliet O’Callaghan.

Hun brugte derfor skolens læringsplatform, itslearning, til at sammensætte et pensum, som skulle motivere og gøre hendes elever i stand til at tage ansvar for deres egen læring.

Læringsplatformens styrker og fordele

"Fagene er sat op i itslearning, så eleverne har adgang til dem, uanset hvor de befinder sig. Planlægningsfunktionen angiver tydeligt, hvad de skal lave i timerne. Alle kilder og opgaver er vedhæftet. Det betyder, at de kan arbejde relativt selvstændigt eller i grupper uden, at læreren skal instruere al deres læring".

"Ved hjælp af itslearnings spørgeskemaer og opgaver kan underviserne anvende hjemmearbejde, som retter sig selv. Det frigør dem til at fokusere på det, resultaterne afdækker, eller justere deres undervisningsplaner derefter", fortæller Juliet O’Callaghan.

Personligt tilpasset læring

"Jeg oplever, at læringsplatformen er fantastisk til differentiering. Jeg kan give individuelle opgaver til den enkelte elev, hvilket er fantastisk. Jeg kan også bruge en omvendt læringsstrategi og bede eleverne se en video og besvare relaterede spørgsmål på itslearning," siger den engelske lærer.

”Jeg kontrollerer deres svar før næste time for at se, hvem der har problemer, og hvem der fandt det let. Det gør timens start langt mere effektiv, fordi jeg ikke skal indsamle hjemmearbejde. Jeg får eleverne i gang med startaktiviteten med det samme, og det er skønt. Jeg kan derefter fortsætte med den personligt tilpassede læring ved at bruge tid på de elever, som har haft problemer, mens de andre kan fortsætte med at udvide deres viden," fortsætter hun.

"Når du vil give detaljerede, formative kommentarer, gør itslearnings opgavefunktion det meget lettere for dig at komme med tilbagemeldinger og monitorere elevernes respons på dette. Platformen giver også overblik over udviklingen over tid, hvilket bliver stadigt vigtigere".

Brug det, tal om det, vis det, undervis i det!

Juliet O’Callaghan er skolens førende ekspert i itslearning og har ansvaret for oplæring af medarbejderne i anvendelsen af værktøjet.

Når hun bliver spurgt, hvordan hun får medarbejderne i gang med at bruge itslearning, svarer hun:"Vi har gjort det til prioritet i vores skoles udviklingsplan. Tre år i træk har vi givet alle medarbejdere tid til efteruddannelse i løbet af året. Det er ingen magisk formel – der er masser af forskellige strategier: brug det, tal om det, vis det, undervis i det. Det er den løbende, drypbaserede tilgang, der fungerer".

Undervisere deler materialer

Undervisere, der underviser i de samme fag på Wootton, opretter ofte en delt side i itslearning til lagring af undervisningsmateriale. På denne side har underviserne deres egne mapper med deres timer, hjemmeopgaver, diskussioner osv.

Kollegerne kan se og dele alt på siden, men de studerende kan kun se de informationer, som er relevante for deres hold. Det sker ved at angive rettigheder i itslearning.

"Det er meget nemt", siger Juliet og viser os, hvordan i videoen nedenfor. I videoen beskriver hun også, hvordan hun bruger itslearnings digitale test, opgaver, planlægningsfunktion, sider etc.

1 comment (Add your own)

1. Philippe wrote:
Tak for svar ang. Shank og Rise.Jeg har et par ideer til blogindle6g, du kan jo bruge dem eller lade ve6r'.Lidt om din lf8betre6ning, er du stdiag igang med program fra bog osv?Madpakke inspiration, hvis du laver noget mere spe6ndende end rugbrf8dsmadder;-) Og gerne lidt om din generelle livsstil. Ting du holder dig fra/ikker gf8r/spiser, ff8lger du nogen form for kur eller lign og er der et sted du finder specielt meget inspiration til dette. Evt at se din dag i mad'. Ved godt, at det ogse5 er en modeblog, men det er altid inspirerende, at fe5 lidt inputs pe5 dette omre5de, da jeg synes man tit kf8rer df8d i det Tak for en dejlig blog og selvom du nok har hf8rt det ff8r, synes jeg simpelthen at du ligner Lykke Li enormt meget (og det er selvff8lgelig en kompliment).KH en fast le6ser.

22/02/2016 @ 4:31

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os