Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy
Post Featured Image

Lærere inspirerer elever med robotter!

Vi mødtes for nyligt med med den svenske IKT-lærer, Douglas Potter. Vi talte om, hvordan Douglas bruger robotter til at øge elevernes interesse i teknologi og programmering. Vi spurgte ham, hvordan han kom på idéen ...

Hvorfor robotter?

"Det hele startede for omkring tre år siden, da min ældste søn studerede softwareudvikling på universitetet," forklarer Douglas. "Han var blevet bedt om at programmere en NAO-robot. Min søn og hans klassekammerater var de første studerende på universitetet med en bachelorgrad, der blev tilbudt denne mulighed. Inden da, var det kun kun phd.-studerende, der blev spurgt. "

Douglas var spændt på projektet, så han han fortalte rektoren på det gymnasium, han arbejdede på, om projektet. Hun syntes, at det var en fantastisk idé - programmerede robotter, der kunne give de studerende synlige resultater, hvilket har været vanskeligt at realisere med abstrakt kodning. Det var præcis, hvad hun havde ledt efter for at skabe et større engagement for programmeringen blandt sine elever, så hun besluttede sig for at investere i en NAO-robot.

Er det ikke robotter dyre?

Vi spurgte Douglas om prisen på den robot nogensinde havde været et problem. Han forklarede: "Før købte skolen laboratorie-materiale, som var lige så dyrt, men det blev kun brugt en gang om året. Denne robot kan bruges året rundt, hvilket gør, at pengene er godt givet ud."

Eureka!

Gymnasiet startede med at købe robotten til deres programmeringsafg, men derefter fik Douglas en god idé, "Dette ville sandsynligvis også fungere med de yngre børn!" Han havde tidligere undervist på en ungdomsuddannelse, så han forsøgte at programmere robotterne til dette niveau, og det virkede rigtig godt.

Resultaterne af Douglas arbejde - viste sig i foråret 2013 - en robot, der oprindeligt blev brugt af ph.d.-studerende, der nu var en daglig opgave for femteklasser! "Det fantastiske var, at børnene fik erfaring med et produkt, der er designet til at blive brug på et højt fagligt niveau," siger Douglas. "De yngre børn har lavet enkle opgaver, men det var stadig et nyttigt produkt til visualisering af programmering. Eleverne fik øjeblikkelig feedback og respons på deres færdigheder indenfor programmering."

Fra grundskole til gymnasium

Mens Douglas arbejdede som IKT-lærer for Kungälv Kommune og afdelingen for IT-uddannelse, fulgte han med i, at de købte en NAO-robot. I løbet af de tre år, rejste han rundt med sin kollega Lovisa André til forskellige skoler i kommunen for at indføre NAO til klasseværelset - lige fra grundskoleniveau til gymnasieniveau.

Douglas rapporterer, "Det var altid en succes. På den første skole, jeg kan huske, hvordan jeg gik langs korridoren med robotten hånd og hørte de studerende råbte 'Robotten kommerl!' I løbet af et par sekunder var der en horde af glade børn omkring mig, som var meget ivrige efter i at vise mig deres klasseværelse."

I SFO'en elskede  børnene at styre, hvordan NAO ville opføre sig. "Det var fantastisk at se, hvordan børnene lyser op, når de styrede robotten via stemmen. Selv da jeg brugte robotten som danseledere, dansede alle børnene Macarena."

I gymnasierne programmerede eleverne robotten til at danse:

Douglas og Loviisa underviste 6-10 klasser hvert semester, men lige fra begyndelsen var deres mål er at gøre det muligt for lærerne at undervise selv. I dag kan lærere gøre netop det gennem brug af læringsplatformen Fronter.

Lovisa forklarer: "Da Doug og jeg begyndte at organisere kurser med NAO-robot, var det et af vores mål at skabe et projektrum til dette i Fronter. Nu, når vi har gjort det, kan levere en komplet pakke til naturfagslærere, der ønsker at holde kurset for deres elever." Douglas bekræfter: "Vi kunne ikke have gjort dette uden Fronter".

Ovenfor er et screenshot af NAO-projektet i Fronter

Projektrum til lærere

"Der var to Fronter-projektrum - ét til lærere og ét til eleverne," siger Lovisa. Lærerrummet indeholder en beskrivelse af projektet og er fyldt med oplysninger om:

  • Nærmere oplysninger om NAO-robotten
  • Programmeringsinstruktioner
  • Billeder, links og videoer
  • Forslag til lektionsplanlægning
  • Uddrag fra læreplanen

Desuden er der en opslagstavle med en kalender til reservation af robotten, men også et diskussionsforum, hvor lærere kan dele erfaringer og materialer.

Projektrum til elever

Lærerne fungerer som administratorer for elevernes projektrum. De kan tilpasse disse efter behov og invitere eleverne til at deltage. Der er en nyhedsfolder på forsiden af projektrummet, der letter kommunikationen mellem lærere og elever. De kan også oprette debatfora, hvor eleverne kan stille spørgsmål og få svar fra klassekammerater og lærere indimellem lektionerne.

Projektrummet til elever omfatter:

  • En beskrivelse af projektet
  • Oplysninger om NAO
  • Programmeringsinstruktioner
  • Billeder, videoer og links

Studerende kan også oprette gruppemapper til filer, mens de arbejder. Alle i gruppen har adgang til disse filer via Fronter, så hvis nogen bliver syge kan de resterende medlemmer fortsætte med at arbejde på projektet.

"Engang da vi skulle til at starte et projekt med en klasse," siger Douglas", spurgte læreren faren til en af eleverne om han kunne deltage i sessionen. Det viste sig, at faderen arbejdede for Volvo - med programmering af robotternen, der konstruerede bilerne. Han var meget interesseret i, hvad vi gjorde og sagde, 'Det vi har brug for mere af i svenske skoler!'

Har du nogen historier om, hvordan du har brugt Fronter-platformen til at inspirere dine elever? Send os en e-mail og del din historie! 

Video Få en demo Kontakt os