Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

Internationale vindenergi-specialister efteruddannes på en virtuel læringsplatform

Institut for Vindenergi på DTU ændrede for nylig et oplæringskursus til et onlinekursus i itslearning. Underviserne har siden da oplevet, at kursisterne får mere tid pr. modul og tilsyneladende opnår en dybere forståelse af emnerne.

Institut for Vindenergi på DTU har udviklet en software til analyse af optimale placeringer for vindmølleparker. Softwaren har udviklet sig til branchestandard og bruges i mere end 100 lande over hele verden. Teamet bag WasP (Wind Atlas Analysis and Application Program) har derfor haft travlt med at afholde tredages oplæringskurser på universitetet.

Online-kursus samler internationale kursister

WAsP-teamets forskere besluttede at udvikle en onlineversion af kurset for at fjerne udfordringerne ved rejser, visumansøgninger osv. for deres deltagere og for at reducere CO2-udledningen. Det globale e-læringskursus blander deltagere med forskellige videnskabelige og kulturelle baggrunde, og det giver anledning til spændende interaktion mellem de studerende.

En yderligere fordel ved at tilbyde undervisningen online er, at det giver kursisterne mulighed for at studere i deres eget tempo og giver dem endnu mere tid til at reflektere over det komplekse materiale.

Udviklingen af kurset

WAsP-teamet oplevede, at deres traditionelle kursusmateriale skulle omarbejdes fra A til Z til onlineundervisningen. De besluttede, at de havde brug for en læringsplatform, som kunne understøtte deres pædagogiske metoder, så de kontaktede e-læringskonsulent Anita Monty. Hun havde haft succes med udvikling af onlinekurser på Københavns Universitet ved hjælp af itslearning-platformen. Hun introducerede den til WAsP-teamet, og de kunne lide det, de så.

”Vi oplevede systemet som meget intuitivt og let at bruge. itslearning tilbyder en række funktionaliteter, som er skræddersyet til onlineundervisning og læring, herunder diskussionsfora, værktøjer til planlægning, tests og undersøgelser, værktøjer til monitorering af de studerende og til organisering af undervisningsmaterialet,” fortæller Merete Badger, WAsP-e-læringsprojektleder og DTU Senior Scientist.

Merete Badger, DTU Senior Scientist

Pædagogiske fordele

Merete Badger og hendes team samarbejdede tæt med Anita Monty om at udnytte de pædagogiske fordele ved læringsplatformen.

”Undervisningsmetoden er baseret på en model for onlineundervisning, som er udviklet af professor Gilly Salmon fra University of Western Australia,” forklarer Anita Monty.

Salmons teknik fokuserer på gradvis opbygning af en interaktiv læringsgruppe, hvor deltagerne ofte slår meddelelser op og svarer på andre deltageres opslag i gruppediskussioner.

Engagement fra kursister og kreativitet fra undervisere

”Denne metode gør deltagerne engagerede og aktive i onlinekurserne. Aktiv deltagelse i gruppearbejde og diskussioner i løbet af kurset gør holdet til en gruppe, som i et almindeligt klasselokale,” fortsætter Anita Monty.

Traditionelle kurser sammensættes ofte af én underviser. WAsP-e-læringskurset blev udviklet af et team med mere end ti medlemmer, hvor brainstormingsessionerne gav mange kreative idéer. Kreativitet er et vigtigt element i forbindelse med onlineundervisning, fordi det tilfører et personligt islæt, når man ikke mødes fysisk.

Skrappe krav om synlighed for at bestå

Der er strenge krav til deltagelse for at kunne bestå kurset, fx:

  • Du skal som minimum slå én kommentar op pr. modul
  • Du skal svare på spørgsmål og kommentarer fra undervisere og medstuderende
  • Du skal bidrage til gruppediskussioner på en meningsfyldt måde og komme med kommentarer, der er relevante for emnerne
Underviserne oplevede, at disse krav fungerede rigtig godt. Næsten alle deltagere var aktive i diskussionsforaene og opfyldte kravene om at lave opslag.

En blanding af læringselementer

WAsP-e-læringskurset består af indspillede præsentationer, praktiske øvelser, selvevalueringstests, gruppediskussioner og en komplet caseopgave, inklusive evaluering fra de medstuderende. Timerne starter med diskussioner i itslearning-fora. Senere udveksler de studerende resultaterne fra deres research og eksperimenter ved hjælp af WAsP-softwaren ved at indsætte screenshots i diskussionstrådene.


Kurset består af moduler, som løber fra fredag til fredag. For at fremme diskussionerne og udvekslingen af feedback arbejder alle deltagere og undervisere på det samme kursusmodul i samme uge. Arbejdsbelastningen kan fordeles hen over ugen på den måde, deltagerne ønsker det, men deadlines for hvert modul skal overholdes for at bestå.

De kursister, som består kurset, får et kursusbevis. De kan derefter tage en selvevaluering i itslearning for at afgøre, om de har opnået tilstrækkelig viden til at tage en WAsP-certificeringseksamen (eller blot se, hvor meget de har lært på kurset). WAsP-certificering er en fremragende kvalifikation, hvis man vil ansøge om et job i vindenergibranchen. Som du kan se på kortet nedenfor, er der certificerede WAsP-brugere over hele verden.

 

Positive tilbagemeldinger

Tilbagemeldingerne fra deltagerne har været ekstremt positive. Yolanda Loureiro Rodriguez fra CENER i Spanien udtaler, at alle e-moderatorer og deltagere har været meget aktive.

”Det var let at lære!”fortæller Adhemar Araoz fra KTH i Sverige og tilføjer: ”Jeg føler, at strukturen var rigtig god, og diskussionerne gjorde det meget lettere at forstå. Jeg lærte en masse på kurset.”

Underviserne (eller e-moderatorerne) følte, at diskussionerne med kursisterne i løbet af e-kurserne var anderledes end dem, de havde på de traditionelle WAsP-kurser. Det virkede, som om onlinedeltagerne opnåede en dybere forståelse end de, der deltog på de traditionelle tredages kurserne. Som om de havde lært mere.

Kursisterne havde lettere ved at få kurset til at passe ind i deres individuelle hverdag og kunne bruge al den tid, de ønskede, på øvelser, refleksion og diskussioner. Kurserne i itslearning har været så succesfulde, at DTU i øjeblikket er i gang med at udvikle onlinebaserede Master-kurser i vindenergi.


Vil du vide mere?

Vindenergi er i øjeblikket den hurtigst voksende kilde til elproduktion i verden. Det er en ren og vedvarende energikilde, og da vind er gratis, er driftsomkostningerne lave, når først vindmøllen er rejst.

I 2013 reducerede energi genereret med vindkraft produktionen af næsten 100 millioner meterton kuldioxid, hvilket svarer til at fjerne 16,9 millioner biler fra vejene.

WAsP-programmet

DTU er et af Europas førende tekniske universiteter. Institut for Vinderenergi udviklede WAsP-programmet (Wind Atlas Analysis and Application Program) med det formål at simulere vindstrømme over terræn og estimere den langsigtede energiproduktion i vindmøller og vindmølleparker. Softwaren er meget efterspurgt, og WAsP-teamet har haft travlt med at afholde tredages oplæringskurser på universitetet. Fra Chile til Kina og fra Sri Lanka til Schweiz – internationale eksperter fra vindenergibranchen har alle brug for WAsP-oplæring.

Du finder yderligere information om WAsP-programmet på www.wasp.dk

WAsP-e-læringskurset er udviklet i samarbejdet med Virtual Campus Hub Project, som havde som målsætning at forbinde fire europæiske universiteter sikkert ved hjælp af single sign-on med det formål at udveksle onlineapplikationer til undervisningsbrug. Dette succesfulde projekt var delvist finansieret af Europa-Kommissionen under 7th Framework Programme.

 

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os