Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

Innovativ norsk lærer deler sin opskrift på succes

Sørg for, at de studerende forstår materialet, før de går i gang!

Matematiske færdigheder i norske skoler har været faldende trods øget fokus på emnet i løbet af de sidste 15 år. Heldigvis kan vi lære noget af en innovativ lærer i Oslo.

I de fleste norske skole opnår mindre end 20 % af eleverne høje karakterer i matematik. Der er dog undtagelser, ligesom på Engebråten folkeskole i Oslo. Skolen er kendt for sit fokus på matematik og videnskab, men for to år siden besluttede nogle af lærerne at undervise i endnu mere dybdegående matematik. Eleverne var overraskende nok begejstrede. Nu følger 10-20% af 9. klasserne et fremskyndet matematikpensum, der svarer til det første år i gymnasiet.

Skage Hansen (Foto af Signe Dons)

Skage Hansen har undervist i matematik i 14 år. Inspireret af forskning i, hvordan matematik undervises i Sydøstasien, har han fuldstændig omlagt den måde, han underviser på:

  • Han supplerer traditionelle hjemmeopgaver med videolektioner
  • Han laver videoer for hvert emne i pensum
  • Han laver forskellige versioner af lektionerne for forskellige faglige niveauer
  • Han gemmer disse lektioner i et videoarkiv, der giver eleverne mulighed for at se dem så ofte som nødvendigt. 

Skage siger, “Det fantastiske ved at bruge videoer er, at eleverne får lov til at vælge dem på deres niveau, således at elevernes færdigheder øges på alle niveauer.”

Den norske undervisningsminister, Torbjørn Røe Isaksen, er enig med Skages undervisningspraksis og citerer en britisk undersøgelse, der støtter en lignende fremgangsmåde:

“Forskere konkluderede, at de studerende lærte mere, når de havde mulighed for at koncentrere sig om at forstå et emne helt, før de gik videre.”

Den norske undervisningsminister: Torbjørn Røe Isaksen (Foto af Vegard Wivestad/NTB Scanpix)

Skages videoer er så efterspurgte, at han har stillet dem til rådighed for andre skoler på sin hjemmeside getSmart. Hjemmesiden rummer videoer på norsk og engelsk. Videoklip fra hele Engebråtens gymnasiepensum kan findes der og er også tilgængeligt via itslearnings app-bibliotek i Norge.

Skage bemærker, “Vores skole har altid været lidt på forkant med udviklingen. Vi forventer, at eleverne behersker de fire grundlæggende regnefunktioner i folkeskolen, så vi kan tage fat på problemløsning og dybdegående studier fra dag ét i 8. klasse.”

 “Vi laver nogle gentagelser, så arbejder vi systematisk gennem gymnasiets læseplan. Når vi er færdig med regnefunktioner har eleven allerede snust lidt til det gymnasiale skoleforløb. Så begynder vi på algebra og ligninger. De benytter de færdigheder og den viden, vi har bygget op, og repetition bliver naturligt for dem.”

Skage og elever (Picture af Signe Dons)

9. klasserne i Skages klasse nyder at lære gennem instruktionsvideoer. Nogle af dem er to år forud for de gennemsnitlige 9. klasser i Norge. Edvard Sandvik (øverst til venstre) har en søster på 3. år i gymnasiet og han har hurtigt indhentet hende i matematik.

GetSmart videolektioner

Skage har desuden udviklet et kortspil på engelsk for at undervise i alt fra grundlæggende plus og minus, til algebra og lineære funktioner. I øjeblikket er hans kortspil, cardGames, blevet brugt i 30 % af de norske skoler og i resten af Europa. De bruges også i Afrika, Kina og Chile. 

For yderligere oplysninger, se GetSmart.

Dette er et sammendrag a fen artikel af Berit Tessem, der er offentliggjort i den norske avis Aftenposten. Læs hele artiklen her.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os