Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

"Hvorfor har jeg brug for en læringsplatform?" af Angela Burgess

Vi er glade for at kunne dele dette blogindlæg af Angela Burgess, Instructional Technology Specialist på Lambert High School i Georgia, USA:

For nyligt havde jeg en samtale med en tidligere kollega, hvis kommune (endelig!) havde fået en læringsplatform. Indtil nu (egentlig indtil august), har lærerne i denne kommune haft frihed til at bruge både en læringsplatform og en hjemmeside. Der var ikke nogen specifikation til en bestemt læringsplatform, de kunne bruge. En almindelig bekymring blandt lærerne er nu, ”hvorfor har jeg brug for dette? Hvorfor kan jeg ikke bare blive ved med at gøre, som jeg plejer?”

Her er mit svar på, hvorfor hver kommune skal have noget, der minder om en læringsplatform:

  1. Konsistens. Forestil dig, at du er en mellemskole- eller gymnasieelev med syv forskellige lærere. Hvis hver af disse lærere har en forskellig måde at gøre tingene på, er du nødt til at huske syv forskellige log-ins til syv forskellige steder. Som minimum er du nødt til at huske, hvilken hjemmeside, der hører til hver lærer. Min søn er kommende førsteårs-gymnasieelev – han husker ikke altid at gå tur med hunden og har stadig svært ved at huske det tredje punkt på en liste over gøremål. Alternativt; forestil dig at du er en forælder med flere børn… der forsøger at finde dage til at finde ud af alt, det dine børn har brug for.

  2. Praktisk. Som forælder til en teenager, der mister alt og som lærer der ved, at uanset hvor mange ekstra kopier, du laver, vil nogen stadig have brug for en; det har længe været min overbevisning, at det er mere praktisk at give digitale kopier i stedet for papirkopier.
    Til mine elever der foretrækker papir, har jeg altid sørget for, at jeg havde nogle kopier (og efter omkring to uger ved du, hvem der har brug for papir og hvem der efterlader det på gulvet.) Men for langt de fleste eller for de, der mister ting, er den bedste måde at få adgang til disse filer ved at lægge dem online i en læringsplatform. Med en læringsplatform kan eleverne altid nemt finde de noter, arbejdsark, artikler osv., de skal bruge (selv kl. 2 om natten!).

  3. Evner. En stærk læringsplatform vil øge dine evner som lærer. Jeg ved det. Du tænker Jeg gør det allerede fantastisk! At bruge tid på en læringsplatform vil bare tage tid væk fra mine elever/ min familie/ min personlige tid. Au contraire, siger jeg (husk, jeg er tidligere fransklærer J). Imens du bliver nødt til at bruge lidt ekstra tid i starten, vil automatisering af visse ting ende med at give dig mere tid til det du vil. Ønsker du at øge din differentiering? En læringsplatform giver dig mulighed for at gruppere elever og give dem de ressourcer, de behøver for at få succes på en diskret og nem måde. Vil du have tid til at fokusere på at skrive? En opgave i en læringsplatform tillader dig at have ”auto-karakterer” til de nemme spørgsmål (multiple choice, matching, sandt/ falsk, egen udfyldning), som igen giver dig tid til virkelig at fokusere på de frie svarspørgsmål og til at give værdifuld feedback til de studerende. Med en læringsplatform øger du din evne til at være alt det, du ønsker at være! 
  1. Brugerdefinerbar. Føler du dig intimideret af en læringsplatform? Gør det til et digitalt arkivskab og beskedværktøj. Placer dine filer online i mapper og annoncer tests, quizzer og tidsfrister i planlægningsværktøjet. Hvis du føler dig tryg her, er læringsplatformen perfekt. Ønsker du at ”vende” din klasse ved hjælp af en læringsplatform? Post videoer og/ eller noter til de studerende for at se lektier og tilføj nogle hurtige opfølgende spørgsmål ved hjælp af en Google-formular eller hvad vurderings-værktøjet er fastsat til. Hvis føler dig tryg her, er en læringsplaform perfekt.  Ønsker du at vende din klasse og blive papirløs med problembaseret læring? Gør det! En stærk læringsplatform (som mit, som er itslearning) kan alle disse ting! Uanset hvad du leder efter, er der sandsynligvis en måde at tilpasse din læringsplatform på til netop det.

Indrømmet, jeg var tidligt tilhænger af alle de måder, en læringsplatform forenkler mit liv som lærer og gør mig til en bedre ressource for mine elever. Jeg har brugt fire forskellige platforme (to som lærer, to som studerende) og har fundet ud af som lærer, at min nuværende platform er min stærkeste af dem. Hvis jeg skulle gå tilbage til undervisningen uden en læringsplatform tror jeg, at det ville få mig til at overveje at forlade undervisning.


Bruger du en læringsplatform? Hvilke råd vil du give dem, der er bekymrede?
Er du en af dem, der skal til at bruge en læringsplatform for første gang? 
Hvilke spørgsmål har du? 

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os