Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

Fire måder til at optimere undervisningen med mobil læring

Mobil læring sætter nye standarder for undervisning og måden, vi tænker på. Elever og lærere har flere muligheder end nogensinde. I dag lærer vi ikke bare i undervisningslokalet – vi kan lære overalt, så længe der er adgang til en enhed og en internetforbindelse.

itslearning Mobile First fra itslearning USAVimeo.

Underviserens rolle er i forandring. Underviserne skal håndtere ny teknologi og de muligheder, den byder på, og måden den udvider læreprocessen på. Her er en række områder, hvor mobil læring ændrer vores læreproces: 

Kollaborativ læring

Kollaborativ læring opstår, når to eller flere individer lærer sammen. Det kan omfatte gruppeprojekter, diskussioner, peer-reflektion etc. Denne type læring giver eleverne mulighed for at tage styring og underviserne mulighed for at træde til side og blive læringsfacilitorer.

Mobil læring øger samarbejdet gennem anvendelse af sociale netværk og værktøjer som Google Drive, Dropbox og mobile apps. Vi kan nu arbejde med mennesker både synkront (samtidigt) og asynkront (på forskellige tidspunkter) – det vil sige lige, når vi ønsker det!

Elever og undervisere verden over kan kommunikere med hinanden via Google Hangouts og Mystery Skype sessions. Mobil læring giver os mulighed for at oprette onlinegrupper, hvor vi kan udvikle os sammen og udveksle viden.

Elevcentreret undervisning

Mobil læring er med til at transformere undervisningslokalet fra lærercentreret til elevcentreret. Istedet for traditionelle forelæsninger og lærerbaseret undervisning kan eleverne nu deltage mere aktivt i læringsoplevelsen. Det giver dem en følelse af ejerskab og gør dem mere motiverede for at lære.

Mobil læring giver eleverne mulighed for at undersøge emner på internettet, anvende lærings-apps, kommunikere og blive problemløsere. Internettet giver eleverne frihed til at vælge deres egen vej. Lærerne bliver vejledere.

Personligt tilpasset læring

Hver elev har forskellige behov, mål og motivationsfaktorer. Det er vigtigt for læreren at forsøge at møde den enkelte elevs individuelle behov. Mobil læring gør dette lettere.

Det giver eleverne adgang til flere indholdskilder og tilbyder dem et væld af måder at demonstrere deres læring på: på skrift, via podcasts, videoer, grafer, interaktive sider eller ved hjælp af et antal web 2.0-værktøjer.

Gamificering

Gamificering er anvendelse af spilrelateret tankegang og mekanik til at inspirere eleverne til at engagere sig i læreprocessen. I sin rapport om undervisningsrelaterede spil angiver Don Menn: "Studerende husker kun 10 % af, hvad de læser, og 20 % af, hvad de hører. Hvis en mundtlig præsentation ledsages af visuelle elementer, stiger tallet til 30 %, og hvis de ser en person udføre en handling, mens de forklarer den, stiger det til 50 %. Men eleverne husker 90 %, hvis de selv udfører opgaven, også selvom det kun er en simulering."

Gamificering er en effektiv metode til at hjælpe eleverne med at fastholde informationer ved at give dem lydmæssige og visuelle stimulanser. Det kan give en oplevelse, som er fintunet til den enkelte elev og samtidig give feedback, som giver mulighed for udviklingsrelateret evaluering. Det er let også at inkorporere sociale elementer. Mobil læring giver dig mulighed for at inkorporere gamificering i undervisningen og gøre læringen mere engagerende, underholdende og sjov. (Se infografik nedenfor.)


 

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os