Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy
Få nyhedsbrev

Baggrund

E-læringsforløbet er en del af en satsning fra Københavns Universitet kaldet 2016-projekterne for uddannelse. Projektet skal bl.a. udvikle nye undervisingsformer – fx online og blended learning, som Ole John Nielsen første gang kastede sig ud i for nogle år siden. Satsningen er også en generel  kompetenceudvikling af underviserne.

Gilly Salmons fem trins model 

Københavns Universitet har valgt itslearning som læringsplatform og har fået tilpasset layout og opsætning til deres eget behov. Læringsplatformen har navnet Absalon. Anita Montys rådgivning omkring opbygningen af e-læringsforløb er baseret på Gilly Salmons fem trins model.

God kemi i online-undervisningen

Der lyder glade stemmer, og det emmer af nysgerrig koncentration fra professor Ole John Nielsens kontor på Kemisk Institut denne tirsdag formiddag. Om tre uger skal e-læringskurset ’Miljøkemi 1’ være færdigt, og Ole John Nielsen får assistance af e-læringskonsulent Anita Monty, itslearning Danmark, til at skrue forløbet sammen.

Kemisk_institut_AM-OJN

En nød er lige knækket. En præsentation om miljøkemi er lagt ind med speak, og den kører – også på Anita Montys iPad og Ole John Nielsens smartphone! Begejstringen er stor. De to samarbejder om at udvikle et syv uger langt online-forløb delt op i syv moduler. Det er det første af sin slags, og der er mange ting, der skal på plads, inden de studerende logger ind på kurset.

En youtube-video om The Big Bang toner frem på skærmen. ”Det er godt at sparke et modul i gang på en spændende måde,” forklarer Anita Monty. De to er enige om, at der findes masser af spændende ting på nettet, som man lige så godt kan bruge i sin egen undervisning. ”Jeg leder gerne rundt efter små videoer, jeg kan bruge,” fortæller Ole John Nielsen, og viser endnu et eksempel, der skal bruges på kurset. Det er en flot video med god musik, der forklarer kort om forurening.

Selfievideoer

De to samarbejdspartnere forklarer, hvordan de opbygger kurset på den digitale læringsplatform. Efter en præsentation følger et oplæg til en gruppediskussion, hvor underviseren fungerer som moderator af den skriftlige samtale, der er struktureret i ’tråde’. ”Jeg kan godt lide åbne spørgsmål, og jeg prøver at få en diskussion i gang mellem de studerende, men det kan være svært. Det afhænger af, hvordan dynamikken i gruppen udvikler sig,” fortæller Ole John Nielsen.

Anita Monty pointerer, at det er vigtigt, at der er variation i modulerne. Der skal være en god blanding af konkret vidensgennemgang, oplæg til diskussioner og skæve indslag.  Derfor indeholder forløbet links til Youtube-videoer, præsentationer med speak, gruppediskussioner – og selfievideoer!

Ole John Nielsen viser sin egen præsentationsvideo, hvor han introducerer sig selv stående i sit kontor, håndholdt og optaget på mobilen. ”Det skal ikke være perfekt, og jeg lægger vægt på, at de studerende ikke får præstationsangst over at skulle lave en video,” siger Ole John Nielsen og tilføjer med et smil: ”Livet er for kort til at være perfektionist.”

Ole John Nielsen betingede sig, at han kunne få Anita Monty som konsulent under udviklingen af hans online-kursus.

Ingen forelæsninger

Til gengæld er der i e-læringskurset ingen videoer af optagede forelæsninger, og præsentationerne er generelt kortere end almindelige forelæsninger. ”De må ikke være for lange, for så gider de studerende ikke se dem, og de kan heller ikke huske indholdet,” siger Anita Monty. Ole John Nielsen afbryder: ”De skal ikke huske noget som helst – de skal lære at tænke!” Anita Monty moderer: ”Ja, selvfølgelig, vi vil have dem til at tænke problembaseret, fx kan vi åbne en præsentation med et spørgsmål.”

Når et modul er afsluttet, skal de studerende lave et notat i deres logbog. Her skriver de en selvevaluering af deres udbytte af modulet. Online-kurset afsluttes efter de syv moduler af en eksamen, hvor de studerende møder op fysisk. Det kan dog lade sig gøre at gennemføre eksamen via Skype, hvis den studerende befinder sig meget langt væk.

Grundige forklaringer

Online-kurset er parallelt med det tidligere ’fysiske’ kursus i Miljøkemi 1. Kravene for at deltage i online-kurset er, at den studerende har en smartphone, en grundbog, en youtube-konto og en computer med internetadgang.

”Det er vigtigt, at alt er forklaret grundigt i et online-forløb, fordi de enkelte studerende selv skal kunne finde ud af det, ” fortæller Anita Monty. Derfor er det også en fordel, at underviseren selv kan navngive aktiviteterne på læringsplatformen, så de giver mening i sammenhængen.

Det skal være let!

For Ole John Nielsen er det vigtigt, at værktøjerne fungerer. ”Det skal være let at lave materialerne til de studerende. Det svære er at lave præsentationerne autentiske og levende nok, når man sidder alene og laver sin lydoptagelse,” siger Ole John Nielsen. De to er enige om, at alle undervisere har deres egen stil, og det er vigtigt, at den også kommer frem i online-undervisningen.

Selvom det tager lang tid at udvikle et online-forløb, mener Ole John Nielsen, at tiden er godt givet ud. ”Jeg er imponeret over, hvor godt systemet virker, og så synes jeg faktisk, det er sjovt!” smiler han.

Ole John Nielsen forklarer, hvad de laver på Kemisk Institut – fx forsøg med måling af udledte stoffer til atmosfæren.

Video Få en demo Kontakt os