Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Læs mere i vores Privacy Policy

Brug af Minecraft i matematikundervisningen

Af Leslie Ahern

Du har sikkert hørt om spillet Minecraft – millioner af børn verden over spiller det – men vidste du, at det kan være en hjælp til at lære matematik? Det gjorde jeg ikke. Da min 7-årige bad mig om at hente Minecraft til ham, tjekkede jeg det ud online først, og hvad jeg læste forbløffede mig. Minecraft er et spil, hvor spillerne kan bruge 3D-blokke til at bygge lige fra huse til programmerbare computere! (Se video) Det kan bruges i klasseværelser til at undervise i matematiske begreber, lige fra gange-tabeller til avanceret fysik. Jeg blev så fascineret af dette, at jeg kontaktede en lærer, der har set nærmere på det…

Mitch Brotherton underviser 6. og 7. Klasse i matematik på Otwell Middle school i Cumming i staten Georgia i USA. Hans klasse er ikke som de andre. Han har skabt et fag, hvor han underviser i matematik, skrivning og andre nødvendige færdigheder, som vi har brug for i det 21. århundrede såsom HTML-programmering og videoredigering. Da han blev spurgt om, hvorfor han bruger Minecraft i klassen, forklarede Mitch: “Alle i skolen kender Minecraft. I en tidsalder, hvor lærerne stræber efter at gøre lektionerne relevante og interessante for deres elever, hvorfor så ikke bruge Minecraft?”


Hvis du kan forestille dig det, kan du bygge det

“Minecraft er, hvad spillere kalder for et sandkasse-spil, hvori spilleren gør, hvad han eller hun vælger at gøre. Den eneste begrænsning er ens fantasi. Alle objekter og terrænet i Minecraft er muligt at ændre gennem spillerens interaktion. Minecraft kan være simpelt eller kompliceret alt efter spillerens evner,” forklarer Mitch.

Hans undervisning er baseret på mange af de krav, der er til undervisningen i matematik og læseklasser. Den er centreret om projekter, der er opdelt i fire faser: Undersøgelse, skrivning, arbejde og præsentation. Under arbejdsfasen opfører hans elever konstruktioner i Minecraft til at demonstrere deres forståelse af matematiske principper såsom nøgletal, heltal, kvadratmeter, areal og rumfang. Eleverne laver grafer, bygninger og andre konstruktioner, tager skærmbilleder af dem og sender dem til Mitch gennem itslearnings opgavefunktion.


Mitch bruger en brugerdefineret version af Minecraft, der hedder MinecraftEdu, der er designet specielt til lærere og elever. Den indeholder mange funktioner, der understøtter klasseundervisningen, herunder multiplayer-indstillinger. Den lader lærerne guide eleverne i spillet og tillader inkorporering af ens egen læseplan. ”Alt, hvad lærerne efterspørger i undervisningen, kan findes i spillet: Kreativitet, samarbejde, underholdning og relevans,” fortæller Mitch.

Fremmer kreativitet

Minecraft fremmer kreativitet hos både elever og lærere. Mitch forklarer: ”Jeg har mere frihed til at tilrettelægge lektioner i Minecraft, end jeg nogensinde har haft til at tilrettelægge en traditionel lektion. Processen er noget i denne stil: Se på, hvad undervisningen har af krav, tænk over hvad det indebærer og forestil dig hvad eleverne kunne skabe, som kunne demonstrere, at de behersker den nødvendige kunnen. Ingen regneark, ingen foredrag, bare kreativitet. Det er forfriskende som lærer at blive givet så meget frihed til at være kreativ, når jeg underviser en klasse; jeg kan forestille mig hvor forfriskende det er for en elev at få samme frihed!”

Samarbejde er afgørende

“Mit klasseværelse er ret nydeligt. Jeg har en “kaptajn-stol”, der giver mig adgang til se alle computerne omkring mig. Foran mig er min projektor. Når vi spiller Minecraft, kan jeg sidde i min kaptajn-stol med Minecraft på projektoren og se alt, hvad der foregår. Jeg kan spille og kommunikere med mine elever, hjælpe dem med problemløsning og se dem samarbejde. Samarbejde er et centralt element i Minecraft. Samarbejde mellem lærere er også vigtigt og er noget, jeg synes mangler i mange af de traditionelle klasseværelser.”



Mitch bruger itslearning som centrum for sin undervisning. “Min undervisning er organiseret med mapper. Hver mappe svarer til en konstruktion, vi opfører i Minecraft. Mapperne indeholder emner, som eleverne undersøger, instruktioner og en række opgaver, hvor der skal oploades skærmbilleder. Til hurtige projekter kan jeg ganske simpelt indsætte en indholdsblok på fagets dashboard med instruktioner til eleverne. Til mere komplicerede opgaver kan jeg linke et dokument fra itslearning, som eleverne har adgang til og kan downloade.”

Nedenfor ses en itslearning indholdsblok, der indeholder instruktioner til Mitchs Minecraft-rutschebane.




Sjov undervisning

Mitch opbygger sin undervisning med sjov i tankerne. “Elever, der har det sjovt, er engagerede elever, engagerede elever er elever, der lærer noget. Jeg ønskede, at mine elever skulle have det så sjovt, at når de forlod klasseværelset, var de ikke engang klar over, hvor meget matematik, de havde lært. Det er lykkedes mig med Minecraft.”

Efter at have talt med Mitch havde jeg ingen forbehold om, at min 7-årige spiller Minecraft. Han er nu medlem af Intercraftens familievenlige Minecraft-server og bygger af hjertens lyst! Jeg kan ikke vente med at bruge spillet til at lære ham gange-tabeller!”

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan Mitch bruger Minecraft i sin undervisning, så tag et kig på hans hjemmeside og Twitter-konto.

Opdatering: Mitch Brotherton er nu Instructional Technology Specialist på Forsyth County Schools i Georgia, USA.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Video Få en demo Kontakt os